جلسه کادرها و فعالين شورای سراسری هالند نهضت فراگير تدوير يافت
مشعل مشعل

نشست عده يي کادرها و فعالين شورای سراسری هالند نهضت فراگيردموکراسي و ترقي افغانستان روز دوشنبه 24 نوامبر سال روان در مرکز فرهنگي شهرک sint-oedenrode داير گرديد.

در اين جلسه که برحسب پلان قبلي کميسيون تشکيلات شورای سراسری هالند برپا گرديده بود،اعضای هيأت اجراييه ،روسا و اعضای هيأت رهبری شورا های ولايتي و شماری از فعالين نهضت فراگير در کشور هالند اشتراک ورزيده بودند.

کار جلسه را رفيق ولي محمد زيارمل رييس شورای سراسری هالند نهضت فراگير افتتاح نموده و ضمن سخنان کوتاه،هدف از تدوير جلسه را توضيح و از همه اشتراک کننده گان خواست تا پرسش ها،نظريات،پيشنهادات،انتقادات و آرزومندی های شانرا بخاطر بهبود کار سياسي و سازماني ابراز دارند.

وی علاوه نمود که بخاطر پاسخ گويي به اشتراک کننده گان جلسه،شورای سراسری هالند از رفيق شفيق الله توده يي عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير دعوت به عمل آورده تا در کار اين نشست اشتراک ورزيده و به پرسش های رفقا پاسخ گويد.

به گزارش روزنامه نگار مشعل پس از آنکه رفقا سوالات شانرا عمدتأ پيرامون وحدت و اتحادها مطرح و پرسشها از سوی رفيق سرور زهتاب سکرترمسوول شورای سراسری هالند يادداشت مي گرديد، رفيق توده يي با مقدمه کوتاه به پاسخ پرداخته و در قسمتي از سخنانش چنين گفت: ((رفقا شما ميدانيد که نهضت فراگير برمبنای ضرورت مبرم وحدت ميان نيروهای چپ دموکراتيک ايجاد گرديده است.شعار عمده و اساسي نهضت ما را از همان نخستين روز پيدايش آن وحدت و اتحاد تشکيل ميدهد.

برمبنای همين ضرورت مبرم و تاريخي بود که ما بدون خود محوری و پيش شرط با تمام احزاب،سازمانها،حلقات،گروپ ها و دسته ها تماس گرفته و آرزومندی قلبي ما را که از ندا های برحق وحدت خواهي صدها و هزاران رفيق ما الهام مي گيرد مطرح ساختيم.

با صراحت و مسووليت مي خواهم بگويم که رهبران نهضت فراگير،پيش کسوتان آن و بويژه رفيق عزيز و گرامي زنده ياد محمودبريالي برای يک لحظه هم تلاش بخاطر وحدت و همسويي همه نيروهای تجددگرا و ترقي پسند کشورما را،از ياد نبرده و برای تحقق اين امر شريفانه همه نيرو و انرژی شانرا وقف نموده اند.

از همينرو هم با استفاده از همه توان و امکان به آدرس همه شخصيتها و رهبران سياسي ديروز و امروز بار بار مراجعه صورت پذيرفته و در راه برآورده شدن وحدت بمثابه آرمان همگاني سهم گيری فعال و گسترده انها تقاضا گرديده است.

رفقا حتماً به ياد دارند که در نخستين اطلاعيه مجلس موسسان که پس ازدريافت مجوز قانوني به تاريخ 24 جدی سال 1384 خورشيدی نشر گرديده بود چنين امده است :{ نهضت فراگيردراوضاع وشرایطي پا به عرصه وجود ميگذارد  که وحدت نيروهای ترقي خواه کشور  به نيازاساسي ، داعيه ووظيفه مبرم ملي  مبدل شده است .  ما بر انيم که تنها درصورت وحدت ويک پارچه گي  حلقات وگرايش ها، سازمانها واحزاب  ، فعالان وشخصيت های سياسي ، ملي – دموکرات ، تجدد طلب وپيشرو ، عدالت خواه وتحول طلب ميتوان به صلح دايمي وثبات پايدار، تامين دموکراسي وحاکميت مردم ، تحکيم وحدت ملي ، بازسازی وانکشاف اقتصادی و فرهنگي وعدالت اجتماعي، در عمل نايل امد. درست ازهمين جاست که وحدت نيروهای متذکره دريک سازمان واحد ، بزرگ وسراسری ، که  با پايه گذاری نهضت فراگير گام ارزشمند درين راستا بوده ميتواند ،  در دستور روز قرار ميگيرد.

   نهضت فراگير مبتني براين ضرورت مبرم وتاخير ناپذير وبه تاسي از فراخوان مردمي خود يک بارديگر ، بدون ادعای خود محوری به شما همه شخصيت ها وفعالان ، احزاب ،سازمانهای سياسي وطن پرست ، دموکراتيک ، ترقي خواه وتحول طلب مراجعه مي نمايد که بياييد همه باهم با مساعي مشترک از طريق تماس ها ومذاکرات  وبراه اندازی جنبش وسيع وحدت عمل وسرانجام  دعوت وتدوير کنگره وحدت  در زمان هرچه کوتاه تر،داعيه وحدت نيروهای مترقي  دريک سازمان واحد را تحقق بخشيم.}

رفقا! برمبنای سخنان بالا وحدت ما با رفقای متحدملي همواره در محراق توجه ما قرار داشته است.

اين تلاشها بر مي گردد به زماني که حتا نهضت فراگير رسماً راجستر نگرديده بود.اما پس از آنکه نهضت فراگير به فعاليت رسمي سياسي پرداخت،ما در نخستين گام موضوع از سرگيری تماسها را با آنها مطرح ساختيم.

از همينرو کميسيون هايي از جانب شورا های اروپايي هر دو سازمان ايجاد گرديد،ملاقاتها و نشست هايي صورت پذيرفت که شما از جريان آن آگاهي داريد.

سه سال پيش که رفيق بريالي عزيزما حيات داشت ، او همواره بر همسويي و وحدت رفقا تلاش مي کرد و ما را به وقف در اين راستا تشويق مي کرد. در نتيجه توافقاتي که ميان ما مطرح و رفقای متحدملي اتخاذگرديد،فيصله بعمل آمد تا تماسها در سطح رهبری در داخل کشور صورت پذيرد و همين خطوط فکری که خوشبختانه اکنون به امضأ رسيد،از سوی ما به مقامات رهبری هر دو حزب پيشنهاد گرديد.

رفقا! چيزی که به جانب نهضت فراگير ارتباط مي گيرد،همانگونه که قبلاً اشاره کردم ما به امر وحدت با تمام قوت متعهد بوده و در اين راستا هيچ نوع سهل انگاری را بخرج نداده و نمي دهيم.

در ملاقات دوستانه يي که چندی پيش رفقا سرخابي،سادات،کاوه و اينجانب داشتيم،فضای رفيقانه حاکم در آن باعث گرديد تا روسای شورا های اروپايي ما بيانيه مشترکي را ايراد نموده و از رهبری دو حزب تقاضا دارند،تا مسأله از سرگيری مذاکرات را در دستور کارشان قرار دهند.

اين بيانيه خوشبختانه مورد تأييد هر دو حزب قرار گرفت و در نتيجه ملاقات روسای هر دو حزب، کميسيون مشترک تفاهم ايجاد شد.

کميسيون در نشست تاريخي شان که به تاريخ اول قوس تدوير يافت آگاهيي را بدست نشر سپرد.

چيزی که به موقف نهضت فراگير ارتباط مي گيرد،توجه رفقا را به بيانيه نهضت فراگير در همايش تاريخي کابل و اجلاس 19 اپريل امسال در هالند جلب مي نمايم.در انجا ديدگاه ما در رابطه به وحدت، اتحادها،ائتلافها و جبهه ها کاملاً صراحت دارد.ما به آن وفا دار بوده و از مفردات آن تخطي نخواهيم کرد.

بايد ياد آور شوم که وحدت هر دو سازمان خواست و آرزوی ما بوده و نياز وضع آشفته در کشور محبوب ما افغانستان مي باشد.برنده در اين امر شريفانه و سترگ همه اعضای اين دو سازمان هستند و خواهدبود. ما بخاطر برد و باخت ني،بلکه برای تحقق خواستهای برحق مردم و نيازمندی های زمان اين کار را انجام داديم.

اکنون ما مطابق به رهنمودهای مجلس موسسان عمل کرده و هر دستوری که داده شود،آنرا بدون ضياع وقت عملي خواهيم ساخت.

تا جايي که ديده مي شود کميسيون مشترک،موضوع ايجاد کميسيون های تفاهم را در سطح شورا های ولايتي هدايت داده است.بدون شک ما هم که در سطح يک سازمان مادون قرار داريم،حتماً در ايجاد کميسيون تفاهم غرض کارخواهيم پرداخت.

به هرحال تقاضای من از رفقا اينست که با خوشبيني و اميد به وحدت و همسويي نگريسته و تصميم تانرا در زمينه خدشه دار نسازيد.

شما ميدانيد که ما همين اکنون با شماری از رفقا شامل نهضت آينده،کميته انسجام حزب وطن،حزب ملي که در رأس آن رفيق عبدالرشيد آرين قرار دارد،رفيق سرورمنگل شخصيت سرشناس و سابقه دار سياسي و گروپ تفاهم هامبورگ تماس داريم،همچنان نهضت فراگيردر پيام عنواني کنگره نخست حزب ترقي وطن که هفته پيش در کابل داير گرديد،آنها به از سرگيری تماس برای گزينه های مساعد برای آنها فرا خوانده است.

اين تماسها افزون بر سهم گيری فعال رفقای ما در کميته سازماندهي و هماهنگي امور نيروهای ملي،مترقي و دموکرات کشور در اروپا دنبال مي گردد.

ما ميدانيم که وحدت يک امر ميکانيکي نيست. بناً رفقا شما مطمين باشيد که داعيه وحدت و اتحاد با نيروهای همسو برای هميش اصل برجسته کار ما را تشکيل ميدهد،و در اين راه به هيچ وجه توقف نخواهيم کرد. ما با احساس عميق وطنپرستي و خدمت به انسان زحمتکش کشورما گام خواهيم گذاشت.از تمام رفقا صميمانه تقاضا مي نمايم که بخاطر تحقق اين امر بزرگ ميهني سعي و تلاش نمايند.))

با آنکه پرسش هايي در جريان سخنراني رفيق توده يي از سوی اشتراک کننده گان جلسه مطرح مي گرديد و به آن پاسخ داده ميشد، رفيق توده يي در پايان سخنانش يکبار ديگر از حاضرين تقاضا کرد که سوالات ديگری اگر داشته باشند،حاضر است پاسخ دهد.

سپس پرسشي که موقف نهضت فراگير در رابطه به هشتادمين سالگرد تولد رفيق عزيز زنده ياد ببرک کارمل چيست مطرح گرديد.

رفيق توده يي در ادامه سخنانش چنين گفت :(( هيأت اجراييه شورای اروپايي بخاطربرپايي با شکوه از سالگرد تولد رهبر محبوب و ارجمندما رفيق کارمل عزيز کميسيوني را زير نظررفيق عزيز احمدشاه سرخابي رييس شورای اروپايي مؤظف ساخته است تا تدابير لازم را اتخاذ دارد.کميسيون که من نيز افتخار عضويت آنرا دارم تاکنون دو جلسه نموده که شما نتايج کار آنرا خواهيد ديد.در ضمن ميخواهم خاطرنشان سازم و به اين عقيده هستيم که رفيق کارمل به همه جنبش چپ و دموکراتيک،به مردم ستمديده و زحمتکشان کشورما که او تمام زنده گي خود را در راه دفاع از آنها وقف نمود، تعلق داشته و مربوط به يک حزب،سازمان،گروه ، حلقه و شخص نيست.بايد از مقام بزرگ و معنوی شان در تاريخ کشورما همانگونه که شايسته و درخور شأن آن بزرگمرد است،نه تنها در روز تولد او،بلکه همه روزه و برای هميش تجليل نماييم.ما احترام و قدرداني از نام و کارنامه های رفيق کارمل را نه در حرف،بلکه با گام های عملي همه روزه و بطور دوامداردر راه خدمت به مردم زحمتکش کشورما بايست انجام دهيم،تا روح پر فتوح شان شاد گردد.))

رفيق توده يي همچنان پيرامون مسايل و موضوعات سازماني توضيحات لازم ارائه داشت .سپس رفيق زيارمل به نماينده گي از اشتراک کننده گان جلسه از صحبت صميمانه و پاسخ های صريح و باز رفيق توده يي ابراز سپاس و امتنان نموده،از رفقا خواست تا مطابق به رهنمود جديد تشکيلاتي در گزينش بهترين ها برای تمام قدمه های رهبری تلاش ورزيده و تنها معيار لياقت و شايسته گي را در انتخاب اعضای ارگان های رهبری شورا ها در هالند مدنظر داشته باشند.

کار جلسه که ساعت 14:00 بعد از چاشت شروع شده بود،حوالي 18:30 شام به اميد تحقق آرمانهای والا و انساني نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان و تحقق همه جانبه پروسه وحدت پايان يافت.


December 1st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها